Cím: H-3300 Eger, Eszterházy tér 1.; Postacím: 3301 Eger, Pf.: 43.; Tel.: +36 36 / 520 400

Vitaindító műhelytanácskozás 2020 tavaszán

A Comenius Kommunikációs Kutatócsoport vitaindító műhelytanácskozást tartott 2020. március 24-én (kedd) 14.00 órai kezdettel. A koronavírus járvány miatt videotanácskozás keretében került sor a beszélgetésre, amelyben a kutatócsoport hét tagja vett részt, név szerint: H. Varga Gyula, Kissné Gombos Katalin Melinda, Kökényesi Nikoletta, Sándor Zsuzsa, Toma Kornélia, Tomori Tímea, Varga-Novákovits Zsuzsanna.

A tanácskozás témája a pedagógiai kommunikáció kutatásának terve volt. H. Varga Gyula, a kutatócsoport vezetője felvezetőjében szólt a pedagógiai kommunikáció kutatásának eddigi eredményeiről, és bemutatta a pedagógiai kommunikáció értelmezését a különböző kommunikációfelfogásokban.

A vitaindító írást a kutatócsoport egyik alapító tagja, Sándor Zsuzsa készítette Az onlájn (és általában digitális) vizuális szemléltetés a pedagógiai kommunikációban címmel. Előzetesen kiküldött tanulmányának tartalma:

1. A témához történő közelítés alaphelyzete

1.1. A dolgozatban képviselt kommunikációfelfogás/értelmezés
1.2. A vizuális szemléltetés szerepének megítélése
1.3. A valós/tárgyi szemlélés/szemléltetés fontossága

2. A vizuális szemléltetés robbanásszerű változásai az elmúlt mintegy harminc évben

2.1. A könyvek/nyomtatott kiadványok mellett a diaképek és az analóg videók megjelenése
2.2. A digitális alapú állóképek és filmek
2.3. Az internet felhasználása és az onlájn mód

3. A pedagógiai kommunikáció értelmezése

3.1. A szakirodalomban fellelt értelmezések
3.2. A dolgozatbeli felfogás(om)

4. A vizuális szemléltetés és a pedagógusszerep változása

4.1. Szemléltetés helyett szemlélés
4.2. A pedagógus és a tanuló tevékenysége az onlájn vizuális szemlélés során
4.3. Az onlájn szemlélés néhány módszere a tanítás-tanulás során

A kutatócsoport elfogadta Sándor Zsuzsa javaslatát, hogy a közös munkához kiindulásként meghatározza a csoport tagjai által vallott pedagógiai elveket.

H. Varga Gyula hangsúlyozta a különbséget a kommunikációs pedagógia és a pedagógiai kommunikáció között. A pedagógiai kommunikáció interdiszciplináris (nem alkalmazott pedagógia!) értelmezésére mutatott rá. Két feladatot fogalmazott meg:
1) a pedagógiai kommunikáció határainak kijelölését;
2) saját(os) módszereinek megfogalmazását.

A felvezetőben elhangzott és a vitaindítóban olvasható tartalmakkal kapcsolatban a kutatócsoport tagjai megfogalmazták észrevételeiket, véleményüket, javaslataikat.

Sárospatak, 2020. 04. 10.

Hír: Dr. Toma Kornélia
Fotók: Dr. H. Varga Gyula

     

< Vissza